Bass
NAJNOWSZE I NADCHODZĄCE
W sezonie 2024/2025 polski bas Rafał Siwek powróci do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej jako Jacopo Fiesco w operze „Simon Boccanegra” i jako Ojciec Laurenty w „Romeo i Julii”; do Państwowej Opery w Zagorze jako Mefistofeles w „Fauście”; jako Ramfis w „Aidzie” i Zachariasz w „Nabucco” w Operze Krakowskiej oraz wystąpi jako Komandor w „Don Giovannim” W. A. Mozarta w Operze Lubelskiej.
W ostatnich sezonach zadebiutował w The Royal Opera House i Dresden Semperoper jako Wodnik w „Rusałce"; powrócił do Teatro Colon jako Sarastro w „Czarodziejskim flecie" i Zachariasz w „Nabucco" oraz do Bologna Teatro Communale jako Ojciec Gwardian w „Mocy przeznaczenia"; powrócił do Arena di Verona jako Ramfis w „Aidzie" i Zachariasz w „Nabucco"; do Cagliari Fondazione Teatro Lirico w tytułowej roli Mefistofelesa; a także wystąpił w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako Kreon w „Medei" i w Trieste Teatro Verdi jako Zachariasz w „Nabucco”.
Ponadto wystąpił w rolach: Zachariasza w „Nabucco" i Ramfisa w „Aidzie" w Arena di Verona, Bayerische Staatsoper w Monachium i Teatro San Carlo w Neapolu; Wielkiego Inkwizytora w „Don Carlosie” w La Scali w Mediolanie, Bayerische Staatsoper, Berliner Staatsoper i Teatro Real w Madrycie; Ojca Gwardiana w „Mocy przeznaczenia" w Opera National de Paris; tytułowej roli Borysa w Teatrze Bolszoj w Moskwie (otwarcie sezonu), a także tytułowej roli w „Iwanie Groźnym”.
POPRZEDNIE ROLE
Fiesco w operze „Simon Boccanegra” w Holenderskiej Operze Narodowej, Teatro Regio di Parma i Teatro Massimo di Palermo; Filip II w „Don Carlosie” w Tel Awiwie, Turynie, Moskwie, Tokio i Warszawie; tytułowa rola Attyli w Warszawie; Silva w operze „Ernani” w Katanii i Ramfis w „Aidze” w Bayerische Staatsoper, Staatsoper Berlin, w Zurychu, Weronie, Madrycie, w Opera di Roma, w São Paolo i Rio de Janeiro z Lorinem Maazelem.
Rafał Siwek śpiewa główne role basowe w repertuarze rosyjskim, w tym tytułową rolę Borysa Godunowa i Pimena w „Borysie Godunowie”, Halickiego i Kończaka w „Kniaziu Igorze” oraz Gremina w „Eugeniuszu Onieginie”. Występuje również w repertuarze niemieckim jako Sarastro w „Czarodziejskim flecie”, Król Henryk w „Lohengrinie”, Król Marek w „Tristanie i Izoldzie” oraz Daland w „Holendrze tułaczu”.
Dyskografia Rafała Siwka obejmuje dwa nagrania Requiem Verdiego, pod batutą Zubina Mehty dla TDK i z Lorinem Maazelem dla Medici Arts; „Edgara” Pucciniego dla Deutsche Grammophon z Plácido Domingo; „Luisy Miller” dla Unitel; „Normy” dla Hardy Classic i IX Symfonii Beethovena pod batutą Maazela dla Kultur; „Nabucco” i „Don Giovanniego” dla BelAir w Arena di Verona i inne.
KONCERTY
Pod batutą Lorina Maazela śpiewał w Requiem Verdiego w Mediolanie, Wenecji, Casablance, Busseto, Asyżu i Jerozolimie oraz w IX Symfonii Beethovena w Mediolanie, Rzymie, Watykanie, Brukseli i Taorminie. Współpracował również z Zubinem Mehtą w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie w Requiem Verdiego oraz w Teatro Maggio Musicale Fiorentino w IX Symfonii Beethovena. Publiczność w Weronie słyszała Siwka w „Stabat mater” Rossiniego pod batutą Alberto Zeddy. W amsterdamskim Concertgebouw śpiewał Thibaut d'Arc w „Dziewicy Orleańskiej” Czajkowskiego. Z Fabio Lusi zaśpiewał VIII Symfonię Mahlera w Teatro Maggio Musicale Fiorentino.
fot. Kinga Karpati & Daniel Zarewicz