Przeskocz do treści Przeskocz do menu Przeskocz do stopki
AA Aa

Aktualności

Kurier Lubelski: Premiera w Teatrze Muzycznym. W krainie uśmiechu przez łzy.

kurier lubelski 23-06-2019.jpg

23-03-2019

„Puccini operetki”, „ten, który wprowadził do operetki łzy” - tak określano Franza Lehára. Jaka będzie „Kraina Uśmiechu”? - Są oczywiście momenty rozluźnienia, radości, ale będzie to kraina bardzo smutna - zdradza reżyserka Joanna Lewicka.

Premiera w ten weekend w Teatrze Muzycznym. Wyreżyserowała „Sen nocy letniej” w zakładzie karnym w Opolu Lubelskim, zbierała historie miłosne mieszkańców naszego miasta w „LubLove”, grała z konwencją XIX- wiecznego teatru w „Żywych i umarłych czyli Bandytach w piekle” w Teatrze Starym, realizuje także projekty kulturalne w Kambodży. „Kraina Uśmiechu” to jej pierwsza operetka. Nietypowa. W tym dziele podwójny, europejsko-chiński romans Lizy Lichenfelds i księcia Su-Czonga oraz księżniczki Mi i porucznika Gustawa von Pottensteina nie zakończy się happy endem, ale zadumą i rezygnacją. „Ta operetka jest najlepszym dziełem, jakie dotychczas udało mi się stworzyć.

Pod względem sceniczności przewyższa »Wesołą Wdówkę«. To dzieło jest ukoronowaniem pracy mojego życia” - pisał Lehár w pełnym oburzenia liście, gdy dowiedział się, że Broadway, by nie drażnić widzów międzykulturową miłością, postanowił zamienić chińskiego księcia na cowboya. Szczęśliwie do tego nie doszło. - To jego przedostatni utwór, dzieło jego życia. Widać w nim niezwykły potencjał Lehára jako kompozytora operowego: operowanie głosami i pisanie dla głosów, trafne oddanie psychologicznej złożoności postaci frazami muzycznymi. To wszystko jest organicznie spójne i bardzo przekonujące - ocenia Przemysław Fiugajski, dyrygent i kierownik muzyczny. „Starą idiotkę, operetkę należy zamordować. Nawet ją trochę pomęczyć przed śmiercią”- grzmiał Tuwim.

Operetkę traktowano po macoszemu. Tymczasem Lehár starał się nadać jej wyższą rangę, z „Krainą Uśmiechu” na czele. - Poprosiliśmy o oryginalną, niemiecką wersję, próbowaliśmy jak najbardziej wydobyć pierwowzór, który został mocno ubarwiony. Zauważyliśmy, że wypadło dużo tekstu, pozamieniały się niektóre symbole, np. kwiat lotosu zastąpił budda, wiele psychologicznych dialogów zostało skróconych. Oryginał był o wiele chłodniejszy, poważniejszy, bardziej dramatyczny - mówi reżyserka. - Powracamy także do motywu wiedeńskiego Prateru, który w polskim tłumaczeniu zanikł, a jednak jest bardzo ważny: tam wszystko się rozpoczęło, Franz Lehár miał tam swoją orkiestrę, prezentował pierwsze nuty opereteki. Postanowiliśmy opowiedzieć także trochę o pierwszym takim dużym wesołym miasteczku w Europie, jak ono wpływało na atmosferę i relacje ludzi - dodaje Joanna Lewicka.

„Kraina Uśmiechu” powstała na kanwie wcześniejszego, mniej udanego „Żółtego Kaftana” z naciąganym, szczęśliwym zakończeniem. Operetka z nowym librettem autorstwa Ludwiga Herzera i Fritza Löhnera-Bedy zapisała się jako jedno z najpiękniejszych dzieł Lehára, którym blisko do opery. - O muzyce w „Krainie Uśmiechu” trudno mówić, że jest operetkowa, w operetce jest ona skoczniejsza, weselsza, tu warstwa muzyczna odwołuje się do utworów Ryszarda Straussa, narracja muzyczna jest zbudowana w sposób ciągły, nie na zasadzie numerów, mamy do czynienia z teatrem muzycznym - mówi Przemysław Fiugajski. Spektakl nie będzie szukał na siłę uwspółcześnień.

Od międzykulturowych nieporozumień i nadziei ważniejsze będą te międzyludzkie. Twórcy spektaklu zapowiadają, że będzie to traktat o miłości, niekoniecznie szczęśliwej, o fascynacji - odległym światem, drugiem człowiekiem, która niekiedy kończy się gniewem i rozgoryczeniem. „Kraina Uśmiechu”, F. Lehár , reż. Joanna Lewicka, Teatr Muzyczny w Lublinie, 3h 15min, piątek-sobota, godz. 18, niedziela godz. 17, bilety 50-120zł

 

źródło: Kurier Lubelski

Wróć do aktualności

Zakup biletów

24 godziny na dobę, wygodnie i szybko. Wybierasz miejsce(a) i płacisz. Bilet możesz wydrukować lub okazać bileterowi w smartphonie. Akceptujemy płatności

Akceptujemy płatności

Rezerwacja biletów przez telefon

Możliwa jest wstępna rezerwacja miejsc na przedstawienie przez telefon. Bilet należy potem wykupić w kasie biletowej (nie przez internet).

Telefon:

81 532 25 21

Pn - Pt: 8:00 - 15:00

Osoby spóźnione będą wpuszczane na widownię dopiero w trakcie przerwy, jeżeli została ona przewidziana podczas wydarzenia.

Kasa biletowa

Zapraszamy do zakupu bezpośredniego biletów w naszej kasie biletowej. Możliwa płatność kartą.

Do odbioru biletów opłaconych przelewem wymagane jest okazanie potwierdzenia wpłaty.

Godziny otwarcia:
Wt - Pt: 10:00 - 17:00

oraz na godzinę przed planowanymi spektaklami na poziomie -1

Telefony:
81 532 96 65 lub 502 662 956

Kontakt z nami

Sekretariat
81 532 76 13
sekretariat@operalubelska.pl

Dział Organizacji Widowni
81 532 25 21

Pn - Pt: 8:00 - 15:00
widownia@operalubelska.pl

10 1020 3147 0000 8502 0139 1093
Bank PKO BP

© 2025 Opera Lubelska
Wszystkie prawa zastrzeżone

realizacja: adm-media.pl

Do góry