Przeskocz do treści Przeskocz do menu Przeskocz do stopki
AA Aa

Czajkowski – Taniec Miłości

  • Balet
  • Teatr Muzyczny w Lublinie
  • 1 godzina 30 minut, bez przerwy

Honorowy patronat nad premierą objął Instytut Muzyki i Tańca, w ramach ogólnopolskiej akcji "TańczMy - Międzynarodowy Dzień Tańca 2019 w Polsce."

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne: Przemysław Fiugajski
II dyrygent: Łukasz Sidoruk
Fortepian: Tadeusz Krukowski, Kamil Turczyn
Choreografia i inscenizacja: Zuzanna Dinter
Przygotowanie baletu: Roman Kamiński
Reżyseria świateł: Marcin Nogas
Realizacja multimediów: Paweł Giergisiewicz
Stylizacja i dobór kostiumów: Agnieszka Wolińska 

Opis

Ohad Naharin, współczesny izraelski tancerz, choreograf i muzyk powiedział o sile przekazu tańca: „Taniec polega na trwaniu chwili. Narracja tańca to delikatność i moc, połączenie przyjemności i wysiłku, przemiana pasji i fantazji tancerzy w czystą formę”.

Taniec posłuży nam do zilustrowania pełnej emocji historii życia Piotra Czajkowskiego, jednego z najgenialniejszych kompozytorów XIX wieku, twórcy muzyki między innymi do znanych i podziwianych baletów: “Jezioro łabędzie”, “Dziadek do orzechów”, “Śpiąca królewna”.

Pokochaliśmy muzykę Czajkowskiego za jej liryzm, doskonałość kształtu, w przypadku oper także za mistrzowskie wyczucie teatru. Tymczasem kryją się za nią niezwykłe, dramatyczne losy jej autora. Usłyszmy fragmenty jego wielkiej urody baletów, symfonii i oper.

Czajkowski od dzieciństwa łączył w sobie sprzeczności. Był jednocześnie delikatnością i mocą, tak jak taniec. W życiu osobistym wiecznie niespełniony, targany namiętnościami. Oparcie znalazł w kobiecie, która zapewniła mu byt i zrozumienie. Obdarzyła przyjaźnią, ale nie mogła miłością. W teatrach Europy i Ameryki witany owacyjnie, otaczany przez tłumy, w domu przygnębiająco samotny. Pewny swego talentu, ale nie zawsze doceniany przez krytykę. Zamknął swe życie w tragicznych okolicznościach.

Kolejnym pokoleniom o Czajkowskim i o wielkiej skali ludzkich emocji opowiada jego wiecznie porywająca muzyka...

To spektakl, który łączy w sobie obłędny taniec klasyczny z ekspresją tańca nowoczesnego i wspaniałą muzyką Piotra Czajkowskiego.

Program

  • Uwertura IV Symfonia F-moll, cz. III - Czajkowski - Filip Krzyżelewski
  • Obraz I - Désirée Artôt - Romans F-moll - Artôt - Sofiya Kiykovska
  • Obraz II - Antonina Milukova - Jezioro łabędzie - scena V, pory roku - Sierpień - Milukova - Sandra Czaplicka
  • Obraz III - Nadjeżda Von Meck - IV Symfonia F-moll, cz. II - Von Meck - Agata Grabałowska
  • Obraz IV - Bracia Rubinstein - Pory roku - Grudzień - Igor Ogyrenko, Wojtek Pyszniak
  • Obraz V - Teatr w Teatrze - Eugeniusz Oniegin - Polonez, Jezioro łabędzie - Pas De Quatre, Jezioro łabędzie - Adagio z Pas de deux - Filip Krzyżelewski, Patryk Walczak
  • Obraz VI - Samotność - Pory roku - Październik, Dziadek do orzechów - Adagio z Pas de deux - Małgorzata Franek, Maryla Szymańska, Olga Pikovska, Ania Palenga
  • Jezioro łabędzie - Coda z Pas de Deux - Chinara Alizade, Patryk Walczak

Galeria -fot.Karolina Deptuś

20190426 czajkowski279
20190426 czajkowski276
20190426 czajkowski274
20190426 czajkowski263
20190426 czajkowski251
20190426 czajkowski243
20190426 czajkowski225
20190426 czajkowski223
20190426 czajkowski218
20190426 czajkowski214
20190426 czajkowski202
20190426 czajkowski196
20190426 czajkowski187
20190426 czajkowski176
20190426 czajkowski171
20190426 czajkowski169
20190426 czajkowski153
20190426 czajkowski086
20190426 czajkowski087
20190426 czajkowski102
20190426 czajkowski136

Grane w sezonach

© 2024 Opera Lubelska
Wszystkie prawa zastrzeżone

realizacja: adm-media.pl

Do góry